Our Blog

0

1. a) A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNY MEGNEVEZÉSE
 Képzett segédápoló

b) SZAKMAI VÉGZETTSÉG MEGNEVEZÉSE

Képzett segédápoló
Szakmai programkövetelmény azonosító száma: SzPk-00261-20-01 2 05 2
Szakmai programkövetelmény érvényességének kezdete 2020-01-29

2. A SZAKMAI VÉGZETTSÉGGEL MEGSZEREZHETŐ KOMPETENCIÁKKAL
új, önálló tevékenység, munkaterületi feladat végezhető el

3. A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNY MODULRENDSZERŰ
nem

4. AZ OKJ-BAN SZEREPLŐ AZON SZAKMACSOPORT, AMELYBE A PROGRAMKÖVETELMÉNY BESOROLHATÓ
1 – Egészségügy

5. AZ EKKR-HEZ KAPCSOLÓDÓ MAGYAR KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER SZERINTI SZINTJÉNEK MEGHATÁROZÁSÁRA ÉS BESOROLÁSÁRA VONATKOZÓ MEGJELÖLÉSE
2 – szint

6. A SZAKMAI VÉGZETTSÉG JELLEGÉTŐL FÜGGŐEN A KÉPZÉS MEGKEZDÉSÉHEZ SZÜKSÉGES BEMENETI FELTÉTELEK
Iskolai  előképzettség
alapfokú iskolai végzettség

Szakmai  előképzettség
szakmai előképzettséghez nem kötött

Egészségügyi  alkalmassági  követelmények
 szükséges, éspedig: szükségesek a 40/2004. (IV. 26.) ESzCsM rendelet “Az egészségügyi tevékenység végzéséhez szükséges egészségi alkalmasság vizsgálatáról és minősítéséről”szerint.

Előírt gyakorlati idő
 nem szükséges

Egyéb feltételek
 szükséges, éspedig:

7. A SZAKMAI VÉGZETTSÉGGEL ELLÁTHATÓ LEGJELLEMZŐBB TEVÉKENYSÉG, VAGY MUNKATERÜLET RÖVID LEÍRÁSA

8. SZAKMAI VÉGZETTSÉGGEL BETÖLTHETŐ MUNKAKÖR MEGNEVEZÉSE ÉS BESOROLÁSA

 

FEOR főcsoport megnevezése

 

FEOR

száma

 

Foglalkozás megnevezése

A szakmai végzettséggel legjellemzőbben ellátható  tevékenység, munkaterület
5. Kereskedelmi és szolgáltatási foglalkozások 5222 Képzett segédápoló Képzett segédápoló

  9. A SZAKMAI VÉGZETTSÉG MEGSZERZÉSÉHEZ SZÜKSÉGES KÉPZÉS KÉPZÉSI FORMÁTÓL FÜGGŐ MINIMÁLIS ÉS MAXIMÁLIS ÖSSZÓRASZÁMA, ÉS AZ ELMÉLETI ÉS GYAKORLATI IDŐ ARÁNYA

 A képzés “Egyéni felkészítés” képzési formában megvalósítható?

 Nem releváns

A képzés “Csoportos felkészítés” képzési formában megvalósítható?

 Igen

Csoportos  felkészítés Minimum Maximum
A képzés óraszáma 450 500
Elméleti képzés idő aránya (%) 40
Gyakorlati képzés idő aránya (%) 60

A képzés “Távoktatás” képzési formában megvalósítható?

 Nem releváns

10. A SZAKMAI VÉGZETTSÉG MEGSZERZÉSÉT IGAZOLÓ DOKUMENTUM KIADÁSÁNAK FELTÉTELE
A legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismeretek, készségek és személyes kompetenciák, társas kompetenciák és módszerkompetenciák tanulási eredmények szerinti leírása

Tudás Képesség Attitűd Felelősség, autonómia
 

 

Ismeri az etikai értékek jelentőségét az egészségügyben, az egészségügyi etika alapelveit, a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara etikai kódexének tartalmát.

 

 

Az egészségügyi dolgozóval szemben elvárt szakmai etikai alapkövetelményeknek eleget tesz, munkáját az etikai elvek szem előtt tartásával végzi.

 

 

 

Magára nézve kötelezőnek fogadja az egészségügyi dolgozóval szemben elvárt magatartást.

Az egészségügyi dolgozóval szemben elvárt etikai követelményeknek folyamatosan, külső indíttatás nélkül is megfelel. Folyamatosan revideálja motivációit, tetteit, hogy megfelel-e a vele szemben elvárható morális követelményeknek.
Tanulmányozza az egészségügyre és az egészségügyi szolgáltatásra vonatkozó fontosabb jogi szabályozások rendszerét. Ismeri a törvényben biztosított állampolgári jogokat és a betegekre vonatkozó jogokat és kötelességeket. Betartja a munkájával kapcsolatos aktuális törvényi előírásokat. Az Alaptörvény és a hatályos egészségügyi törvény szabályai szerint biztosítja, és munkája során érvényesíti a személyiségi- és betegjogokat.  

Hivatását az aktuális törvényi előírásoknak megfelelően felelősséggel végzi, a vele kapcsolatba kerülő kollégák, egészséges vagy beteg ember személyiségi jogait tiszteletben tartja.

Önállóan követi a jogszabályok módosulásait. Az egészségügyi dolgozók jogai és kötelezettségei tekintetében aláveti magát a munkahelyén kialakított szakmai protokolloknak, a minőségbiztosítási eljárásrendnek.

 

 

 

Ismeri a munkahelyén kialakított minőségbiztosítási rendszer adatvédelemmel kapcsolatos eljárásrendjét.

A hivatalos és személyes szóbeli és írásbeli kommunikációban, interakciókban is kompetencia határait betartva ügyel az adatvédelemmel kapcsolatos előírások betartására.  

Az adatkezelés és adatszolgáltatás területén nem lépi át kompetencia határait, gondosan ügyel a betegek személyiségi jogainak tiszteletben tartására.

Munkaköri leírásának és kompetenciájának megfelelően végzi az adatkezeléssel és információ átadással kapcsolatos feladatait, szükség esetén tisztázza felettesével feladatát, hogy hatáskörének megfelelően járjon el.
 

Ismeri a szakmai kommunikáció fogalmát, elemeit, az őszinte és hiteles kommunikáció feltételeit, az egészségügyi team tagjai között problémamentes vagy problémamegoldó kommunikáció módját, a kommunikációs zavarok jellemzőit és okait.

Adekvátan, kongruen-sen és hitelesen kommunikál a beteggel, a hozzátartozóval, ismeri a megfelelő kommunikációs stílus jelentőségét és felelősségét az ápolásban. Alkalmazza a problémamentes/ problémamegoldó kongruens kommunikációs módszereket.  

Személyiségére jellemző, hogy kongruens, őszinte, hiteles kommunikációt folytat, alkalmazkodik a kommunikációs partner tulajdonságaihoz, helyzetéhez.

Kapcsolatfelvételben törekszik az udvariasság követelményének is megfelelni.

 

Munkaköréhez kapcsolódó kommunikációs feladatait kompetencia határainak betartásával megfelelő előzetes tájékozódás után önállóan oldja meg, konfliktushelyzetben támogatást kér kollégáitól, szakmai felettesétől.

Megérti a fogyatékos személyek esélyegyenlőségét biztosító elveket, az etnokulturális csoportok, nemzetiségek, vallási kisebbségek, illetve a többségi társadalom közti konfliktusokat az együttélés erkölcsi problémái, rasszizmus, kirekesztés esetében  

A másság elfogadása, és az etnokulturális csoportokkal, nemzetiségekkel és vallási kisebbségekkel való együttélés konfliktusainak feloldása érdekében eljár kompetenciahatárain belül.

 

Viselkedését a tolerancia, humanitás, empátia, karitativitás, előítélet mentesség, a másság elfogadása jellemzi, tiszteletben tartja az emberi méltóság Alaptörvényben megfogalmazott jogát.

Új megoldásokat kezdeményez, korrigálja saját vagy mások hibáit a problémás esélyegyenlőségi élethelyzetekben, érdeklődik mások nehézségei iránt, és igyekszik saját eszközeivel segítő kezet nyújtani.
Tudja, hogy az érintkezési formák eltérnek más kultúrákban, ezek lényegét ismeri. Ismeri az infokommunikációs akadálymentesítés egyszerű módszereit. Az eltérő, más kulturális közegben annak megfelelő érintkezési formát választ. Szükség esetén használja az infokommunikációs akadálymentesítés egyszerű eszközeit. Kommunikációs zavarok előfordulása esetén empátiát tanúsít, és az infokommunikációs akadálymentesítés egyszerű eszközeit kreatívan használja A konfliktusos kommunikációhelyzetben a megoldás érdekében revideálja saját tevékenységét, innovatív megoldást igyekszik választani.
Rendelkezik alapvető anatómiai, élettani, kórélettani, közegészségügyi, diagnosztikai

alapfogalmak tudásával, az egészségügyi ellátás folyamatát meghatározó tényekkel, szakmai protokollok ismeretével és a szükséges szakmai szókinccsel

 

A munkakör betöltéséhez szükséges egészségügyi szakmai információkat felhasználja, a munkafolyamatot a szakmai protokollok alapján tudásának megfelelően megtervezi, munkatársaival szakmai kommunikációt folytat.

 

A szakmai információkat folyamatosan frissíti, nyitott a változásokra, hajlandó a megváltozott viszonyokhoz alkalmazkodni, együttműködik munkatársaival.

Elkötelezett a minőségi egészségügyi ellátás iránt.

 

A munkakör betöltéséhez szükséges egészségügyi szakmai információkat önállóan sajátítja el, munkáját szakmai protokollok alapján önállóan vagy szakmai (pl. orvosi) iránymutatással végzi.

 

Ismeri az emberi test felépítését, a szervek, szervrendszerek főbb feladatait, az alapvető orvosi latin szakkifejezéseket. Munkája során, saját tevékenységében alkalmazza az emberi test felépítéséhez, működési folyamataihoz

kapcsolódó ismereteit.

 

Pontosítja, bővíti anatómiai-élettani ismereteit.

 

 

Képes önellenőrzésre, korrigálja a hibákat.

Elsajátítja a betegségek kialakulásának, felismerhetőségének, lefolyásának, a gyakrabban előforduló betegségcsoportok, megbetegedések lényegét, szakmai elnevezését, azok gyakori rövidítéseit. Az ápolási terv kialakításakor, megvalósításakor, a szakmai interakcióban. dokumentációban alkalmazza a betegségek lefolyásával, jellegzetességeivel kapcsolatos ismereteket. Törekszik feladatainak végzésekor az elsajátított kórtani ismeretekkel kapcsolatos megnevezések, kifejezések pontos használatára.

Munkakörétől függően szükség szerinti szakmai specifikációt sajátít el.

 

Önállóan használja a megszerzett kórtani ismereteit, bizonytalanság esetén önállóan pontosítja tudását vagy segítséget kér szakmai felettesétől, kollégájától.

Átlátja az egészségügyi ellátás során alkalmazott terápiás módszercsoportok lényegét (konzervatív terápia, tüneti terápia, műtéti terápia, dietoterápia, fizioterápia, pszichoterápia, gyógyszeres terápia). Az ápolási terv kialakításakor, megvalósításakor, a szakmai interakcióban dokumentációban szakszerűen használja, alkalmazza az elsajátított terápiás megnevezéseket, kifejezéseket. Törekszik feladatainak végzésekor az elsajátított terápiás ismeretekkel kapcsolatos megnevezések, kifejezések pontos használatára.

Munkakörétől függően szükség szerinti szakmai specifikációt sajátít el.

 

Önállóan használja a megszerzett terápiás ismereteit, bizonytalanság esetén önállóan pontosítja tudását vagy segítséget kér szakmai felettesétől, kollégájától.

Elsajátítja az egészségügyi ellátás során alkalmazott diagnosztikai módszercsoportok lényegét, módszereit, a kompetenciakörébe tartozó vizsgálatokra való tárgyi feltételek előkészítését, a betegek felkészítésének módját a vizsgálat kivitelezésének módját A vizsgálatokhoz előkészíti a beteget, az eszközöket, a vizsgálatokban közreműködik. Önállóan vizeletvizsgálatot végez gyorsteszttel, vércukrot mér, a mért eredményeket ápolási dokumentációban rögzíti. A vizsgálati anyagot a megfelelő módon laborba küldi Az előkészítésben, mintavételben az aszepszis-antiszepszis szabályait követi. A beavatkozás után a használt eszközöket, anyagokat a higiénés szabályoknak megfelelően kezeli. A

betegek előkészítésekor, a vizsgálat végzésekor kíméletes és tapintatos.

 

 

A szakmai protokoll alapján végzi ezeket a feladatokat. Megbízásra segédkezik egyéb diagnosztikai vizsgálatoknál. Vérvételt csak megbízásra, felügyelet mellett végez.

Megtanulja a beteg általános állapotát (alkatát, mozgását, tudatát, értelmi, érzékszervi állapotát), továbbá a betegségek kialakulása szempontjából a lehetséges rizikófaktorokat megítélni, a kompetenciájába tartozó tulajdonságait felmérni, dokumentálni. Megfigyeli a beteg alkatát, mozgását, tudatát, értelmi, érzékszervi állapotát, felismeri a betegmegfigyelés során kiszűrhető rizikófaktorokat, a fájdalom jeleit. Megméri

a beteg testtömegét, testmagasságát, egyes testtájak körfogatát.

A beteg/egészséges

ember állapotfelmérését a szakmai protokoll szabályai szerint végzi.

Oldja a beteg feszültségét, tapintatosan tájékoztatja a tapasztaltakról. A betegmegfigyeléskor tapasztaltakat gondosan dokumentálja.

 

A szakmai protokoll alapján önállóan végzi ezeket a feladatokat, a mért adatokat pontosan dokumentálja. A fiziológiástól eltérő vagy állapotváltozásra utaló tüneteket a beteget ellátó team vezetőjének jelzi.

 

 

 

Ismeri a kardinális tünetek (pulzus, légzés, vérnyomás, testhőmérséklet) fogalmát, mérési módját, fiziológiás és kóros értékeit.

Kardinális tüneteket megfigyel, testhőmérsékletet mér, pulzust és légzést számol, vérnyomást mér, pulzoximetriát és megbízásra 12- elvezetéses EKG vizsgálatot végez, az adatokat dokumentálja. A kardinális tünetek megfigyelésekor, felmérésekor a higiénés szabályok szerint jár el, a klienssel való kommunikációban tapintatos. Az eredményeket pontosan rögzíti az ápolási dokumentációban. A kardinális tünetek felmérését önállóan végzi. EKG vizsgálatot megbízásra végez. Kóros tünetek észlelésekor jelzi szakmai felettesének a tényeket, gondosan dokumentálja a tapasztaltakat
 

 

 

 

Ismeri a fiziológiás testi- lelki állapot jelzéseit és a kóros eltérésekre utaló főbb tüneteket, tünetegyütteseket.

A fiziológiás tünetek ismeretében a betegellátás teljes időszakában megfigyeli a beteget, felismeri a hirtelen állapotrosszabbodás tüneteit, esetleges szövődményeket, a betegségből adódó szorongást, elutasító viselkedést, önvédelmi reakciókat.  

 

A betegellátás teljes időszakában megfigyeli a beteget, a felismert állapotrosszabbodásra, változásra utaló tüneteket, szövődményeket haladéktalanul jelzi és dokumentálja.

 

 

 

Az állapotrosszabbodásra utaló tüneteket, szövődményeket haladéktalanul jelzi a beteget ellátó team vezetőjének.

 

Ismeri az ápolási tevékenységre vonatkozó elméleteket, modelleket.

 

Az ápolás elméleteket alkalmazza az ápolási tevékenységek során

Az ápolási tevékenységét a szakmai elmélet ismeretében és betartásával szakszerűen végzi, dokumentálja Betartja kompetencia határait, fegyelmezetten és kollegiálisan team- munkában dolgozik
Ismeri a munkahelyén kialakított minőségbiztosítási rendszerbe és az ápolási protokollokban rögzített munkavégzési rendet, eljárásrendjét.  

Tevékenységét a munkahelyén kialakított szakmai eljárásrendnek, protokolloknak és kompetencia határainak betartásával végzi.

 

Folyamatosan bővíti ismereteit, követi a protokollokban leírt eljárásrendet, annak esetleges módosításait szem előtt tartja

A beteget ellátó teamben együttesen tevékenykednek az aktuális szakmai szabályoknak, protokolloknak és eljárásrendnek megfelelően.
 

Ismeri a beteg pihenését elősegítő módszereket. Tudja, hogy betegnek a kórházi tartózkodás alatt nyugodt és biztonságos környezetet kell létrehozni, amely elősegíti a pihenését és a gyógyulását

A beteg pihenésének segítésére megfelelő betegágyat választ, ágyneműt készít elő, megágyaz, kényelmi eszközöket és más segédeszközöket elhelyez, szükség esetén ágyneműcserét végez, biztosítja a beteg személyes tárgyainak megfelelő elhelyezését. Az ápolási munkafolyamat alatt törekszik arra, hogy a beteget biztonságos és esztétikus környezet vegye körül. Biztosítja, hogy megfelelő védelemben részesüljön, úgy a fizikai, mind a lelki egészségkárosító hatásokkal szemben. A szakmai protokoll alapján önállóan végzi a feladatokat, az átlagostól eltérő szükségleteket az ellátó team vezetőjének jelzi. Az ellátó team tagjaként biztonságos és higiénikus betegkörnyezetet teremt az aszeptikus betegellátás figyelembe vételével.
 

 

Ismeri a decubitus kialakulását előidéző tényezőket.

 

Közreműködik a decubitus megelőzésében, kezelésében. Figyeli, ellenőrzi a tartósan ágyhoz kötött beteg bőrének állapotát.

 

 

Folyamatosan figyeli, ellenőrzi a tartósan ágyhoz kötött beteg bőrének állapotát

Az ellátó team tagjaként igyekszik ezt a súlyos állapotot megelőzni. Az állapot bekövetkezésének gyanúja esetén azt haladéktalanul jelzi a beteget ellátó team vezetőjének

 

 

 

 

 

Ismeri a decubitus kialakulásának tüneteit, fokozatait, a megelőzési és kezelési módszereket.

 

A prevenció tükrében alkalmazza a gyógyászati segédeszközöket, az ápolási, kényelmi és antidecubitus eszközöket, ellátja az I. std. decubitust, segédkezik a II-IV. std. decubitus ellátásában.

 

Szakszerű kezelést biztosít. A megelőzéshez biztonságosan alkalmazza a gyógyászati segédeszközöket, az ápolási, kényelmi és antidecubitus eszközöket, bőr integritást megőrző technikákat, bőrvédő készítményeket.

Az állapot bekövetkezésének esetén a beteget ellátó team vezetőjének elrendelése alapján a szakmai protokoll szerint önállóan ellátja az I. std. decubitust, együttműködő, illetve függő funkcióban segédkezik a II-IV. std. decubitus ellátásában.
Ismeri a beteg biztonságos mozgatásának/mozgásának módszereit. Tudja a

beteget megfelelően fektetni, hely- és helyzetváltoztatását segíteni, öltöztetni, vetkőztetni, a beteg mozgatását segítő eszközöket alkalmazni.

Pozícionálja, mobilizálja a beteget, mozgást segítő eszközöket biztonsággal alkalmaz, utasításra rugalmas pólyát megfelelő módon felhelyez, szállítását szakszerűen végzi vagy végezteti. Hely- és helyzetváltoztatást, betegmozgatást biztonságosan, szakszerűen végez. Szakszerűen használja/használtatja a mozgást segítő eszközöket  

A beteg biztonságos mozgatásához, önálló mozgásának támogatásához kollégák segítségét is igénybe

veszi saját testi épségének megőrzése érdekében.

 

 

 

Ismeri a beteg higiénés szükségleteit kielégítő módszereket, eszközöket.

 

 

Segíti a beteg bőrének, hajának tisztántartását, a köröm- és szájápolást. Szükség esetén a férfi beteget megborotválja.

A beteg önállósági fokának ismeretében, annak lehetőségeit kihasználva segíti a higiénés szükségletek kielégítését. Ügyel a maximális intimitásra, a szégyenérzet kialakulásának elkerülésére.  

 

A szakmai protokoll alapján önállóan végzi a feladatokat, az átlagostól eltérő szükségleteket az ellátó team vezetőjének jelzi.

 

Ismeri az egészséges/ beteg ember folyadék/ mikro- és makro tápanyagszükségletét, a bevitelt lehetővé tevő lehetőségeket. Munkája során figyelembe veszi az egyes betegségcsoportok esetében alkalmazott speciális táplálási formákat és diétákat.

Támogatja a beteget étkezésben, folyadékfogyasztásban. Folyadékegyenleget vezet. Az étkezéshez előkészít, segédkezik ételosztásban. Szükség esetén per os és táplálószondán keresztül itatja, eteti a beteget.

Felismeri a beteg megváltozott szükségleteit

 

A beteg önállósági fokának ismeretében, annak lehetőségeit kihasználva segíti a beteg táplálék- és folyadékigényének kielégítését. Gondosan ügyel az ezzel összefüggő szövődmények elkerülésére, a speciális diéta betartására.

 

A szakemberek által előírt folyadék- és tápanyag bevitelt kontrollálja, segíti. Az előírtaktól eltérő szükségleteket, a táplálással összefüggő szomatikus és pszichés állapotváltozást az ellátó team vezetőjének jelzi.

 

 

Ismeri a beteg ürítési szükségleteit kielégítő lehetőségeket, a szervezet folyadékegyensúlyának felborulását jelző tüneteket.

Segítséget nyújt a nem önálló betegnek az ágytál, a szobavécé, vizelőedény használatában, vizeletgyűjtő zacskó ürítésében, cseréjében.

Előkészít és segédkezik tisztító beöntésnél, katéterezésnél, sztóma ellátásában.

 

Az ürítési szükségletek kielégítésekor a beteg önállósági fokának ismeretében, annak lehetőségeit kihasználva nyújt segítséget, vigyáz a maximális intimitásra, a kiszolgáltatottság és szégyenérzet elkerülésére.

A szakmai protokoll alapján önállóan végzi az ürítési szükségletek kielégítését, a fiziológiástól eltérő tüneteket az ellátó team vezetőjének jelzi. A beavatkozások végzésékor szakképzett

ápoló/orvos mellett segítő szerepet tölt be.

 

Ismeri a mindennapos beavatkozások (hólyagkatéterezés, beöntés, infúziós terápia, injekciózás, oxigén terápia, vérvétel) célját, kivitelezési módját, a szükséges eszközöket, a betegmegfigyeléskor fontos tüneteket.  

Előkészít és segédkezik a mindennapos beavatkozások esetében, a beavatkozás előtt, alatt és után megfigyeli a beteget. Az észlelteket dokumentálja.

Az aszepszis- antiszepszis szabályait gondosan betartja a szükséges eszközök előkészítésekor, és a segédkezés során. A beteget folyamatosan megfigyeli, az észlelteket pontosan jegyzi a dokumentációban.  

A beavatkozások végzésékor szakképzett ápoló/orvos mellett segítő szerepet tölt be.

Betegmegfigyelés esetén az állapotváltozást az ellátó team vezetőjének jelzi

Ismeri a főbb gyógyszercsoportokat, a gyógyszerformákat, a gyógyszer bejuttatási módokat, a lényeges gyógyszerhatásokat, mellékhatásokat, szövődményeket, a gyógyszercsere elkerülésére kialakított szabályokat. Az előírt gyógyszereket per os, sublingualisan, cutan, rectalisan a beteg szervezetébe juttatja.

Injekciót ad be ic, sc, im. Segédkezik iv. injekció beadásánál, infúzió, transzfúzió bekötésénél. Megfigyeli a kívánt és nem kívánt hatásokat, szövődményeket

A gyógyszerelés 9 alapszabálya szerint jár el (a megfelelő betegnek, megfelelő időben, megfelelő gyógyszert, megfelelő dózisban, megfelelő módon, megfelelő formában, megfelelő reakció, megfelelő cselekvés, megfelelő dokumentáció).  

A gyógyszerbeadást az orvos közvetlen írásos, olvasható utasítása alapján önállóan végzi a beavatkozásokat. Minden mellékhatást, szövődményt azonnal jelez.

 

Ismeri a fizikális gyógymódok (borogatások, hűtőfürdő,

meleg- és hidegkezelések), inhalációs és aeroszol kezelés, oxigén terápia indikációit, alkalmazásuk módját, hatásait, esetleges mellékhatásait, szövődményeit.

Szükség esetén hűtőfürdőt, borogatásokat, terápiás meleget és hideget alkalmaz, Utasításra inhalációs – és aeroszolkezelést végez, oxigén terápiát alkalmaz. A kezelésről, annak hatásáról a dokumentációban bejegyzést készít. Szabályszerűen végzi a fizikális lázcsillapítást (borogatások, hűtőfürdő), biztonságosan alkalmazza a terápiás meleget és hideget, inhalációs és oxigén terápiát. Ügyel az alkalmazás veszélyforrásaira, mellékhatásaira, szövődményire.  

 

Orvosi és/vagy ápolói elrendelésre végzi a szükséges műveleteket. Az elért hatásról tájékoztatja a beteget kezelő team vezetőjét, és írásban is dokumentálja azt.

 

Tud a súlyos betegségek, a haldoklás és a halál és okozta krízisről, stádiumairól, a feldolgozást segítő lehetőségekről. Ismeri a terminális állapotú beteg ápolásának főbb szempontjait, a halott ellátás körüli teendőket.

Felismeri azokat az érzelmeket és sajátos viselkedési reakciókat, amelyek ebben a krízishelyzetben jellemzően jelentkeznek. A terminális állapotban lévő beteget a szükségletei kielégítésében segíti, kíséri a folyamatot, a protokoll szerint zárja le azt. Segítő hivatását felelősséggel, empatikusan, toleránsan gyakorolja, a beteg/haldokló/halott ember személyiségét tiszteletben tartja. Ügyel önmaga lelki védelmére, a feldolgozást támogató módszereket használ a kiégési szindróma elkerülése érdekében. A terminális állapotban lévő beteget az ellátó team együttesen támogatja a szükségletei kielégítésében, a folyamatot a protokoll szerint zárja le.

Kompetenciahatárain belül támogatja a beteget, hozzátartozókat a megküzdés és feldolgozás folyamatában-

Tudja a rehabilitációs célú ápolás/gondozás és a rehabilitációs terv lényegét. Tisztában van a rehabilitációs team működésével, tagjainak szerepével. Ismeri a testközeli és testtávoli segédeszközöket, használatuk módját. Rehabilitációs célzatú ápolási/gondozási folyamatban részt vesz, a beteg ember speciális szükségletei alapján erősíti önkiszolgálási, önellátási képességét, ehhez megfelelő segédeszközöket használ. Az elvesztett önellátási, önkiszolgálási képesség visszaszerzésében tapintatosan de következetesen támogatja, inspirálja a beteget. Gyakoroltatja a gyógyászati segédeszközök használatát. A rehabilitációs terv megvalósítását az ellátás, gondozás folyamatába ágyazva támogatja. A teamben a szociális, oktatási, pedagógiai rehabilitációt végző szakemberekkel is együttműködik.

 

Ismeri a fogyatékosság fogalmát, a fogyatékosság főcsoportjait, tisztában van a különféle fogyatékossággal élő emberek életmódjának lényeges specialitásait, a fizikai, morális, infokommunikációs akadálymentesítés lényegét, módszereit.  

Tudásával támogatja a megváltozott egészségi állapotú személyek esélyegyenlőségének megvalósítását. Használja a fizikai, morális, infokommunikációs akadálymentesítés eszközeit, módszereit.

Elkötelezett támogatója az egyenlő bánásmód megvalósításának, akár fizikai, akár kommunikációs, akár morális akadálymentesítésre van szükség. Észreveszi azokat a helyzeteket, amelyek szükségessé teszik a módszerek használatát. Saját kompetenciakörében hatékonyan igyekszik tudását felhasználva az akadálymentesítést megoldani, vagy ha a megoldáshoz saját erőforrásai és kompetenciája nem elégségesek, adekvát támogatást, segítséget igényel.
 

Ismereti vannak az egészségügyi intézményekben jelenlévő biológiai, kémiai kockázati tényezőkről, a szükséges aszepszis-antiszepszis protokollokról, a használható szerek tulajdonságairól, a megfelelő védőeszközökről.

Munkahelyi körülményeinek, protokolljának megfelelően használja a mások és saját védelmét szolgáló higiénés szakmai protokollokat, védőeszközöket. A patogén mikroorganizmusokra vonatkozó ismeretei alapján részt vesz a

nosoc. surveillance tevékenység

 

Következetesen betartja a munkahelyi környezetében kötelező aszepszis-antiszepszis szakmai protokollját, használja azokat a módszereket a szövődménymenetes betegellátás, önmaga és kollégái testi épségének védelmére.

 

 

 

 

Az aszepszis-antiszepszis protokoll rá vonatkozó eljárásait önállóan betartja, folyamatosan, kivételt nem ismerve alkalmazza azokat.

 

Felismeri a veszélyhelyzeteket, kritikus állapotokat, haladéktalanul intézkedik és részt vesz az életveszély elhárításában Megismeri

az elsősegélynyújtás alapfeladatait, az ahhoz kapcsolódó eljárásokat.

A helyszín biztonságosságát felméri, tájékozódó betegvizsgálatot, elsődleges ellátást végez, sebeket elsődlegesen ellát, ideiglenesen vérzést

csillapít, égési sérüléseket elsődlegesen ellát, törött, ficamodott végtagot ideiglenes rögzít.

 

 

Szakszerűen nyújt elsősegélyt, vészhelyzet esetén haladéktalanul intézkedik, felismeri a közvetlen életveszélyt, és elsősegélyt nyújt.

 

Elsősegély nyújtását igénylő esetben önállóan tájékozódó betegvizsgálatot, elsődleges ellátást végez. Mentőt, orvost, szükség esetén egyéb hatóságokat értesít.

A rászoruló beteg reakcióképesség megítélésének függvényében alapszintű újraélesztést (BLS) végez, automata defibrillátort (AED) használ. Felismeri a magasabb szintű ellátás hívásának szükségességét, tudja a mentőhívás szabályait. A beteg ember reakcióképesség megítélésének függvényében alapszintű újraélesztést (BLS) végez, szükség esetén automata defibrillátort (AED) használ.

Magasabb szintű ellátást biztosítása érdekében szakmai segítséget, mentőt hív.

 

Szükség esetén elvégzi az alapszintű újraélesztést, használja az automata defibrillátort. Minden tőle telhetőt megtesz a bajbajutott emberek életének védelmében, egészségi állapotának javításának érdekében.

A beteg ember reakcióképesség megítélésének függvényében önállóan alapszintű újraélesztést végez, szükség esetén automata defibrillátort használ. Magasabb szintű ellátást biztosítása érdekében szakmai segítséget, mentőt hív.

 

 

A testi-lelki egészség fenntartásának lehetőségeit, az egészséges környezet kialakítást, fenntartását megismeri.

Tud a testi egészség és mentális egészség fenntartásának fontosságáról, megismeri alkalmazható módszereit.

Munkájában és magánéletében az egészségtudatos életvitel kialakítását segíti. Saját testi egészségére ügyel. A mentális egészség fenntartására énvédő technikákat alkalmaz, stresszhelyzeteket tudatosan kezel, konfliktus helyzeteket old meg.  

Igyekszik munkahelyi és privát környezetében példát mutatni, az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, mentálhigiéné módszereit terjeszteni, inspirálni környezetét a testi-lelki- mentális egészség fenntartására

 

 

 

A testi rekreációba, a mentális egészség megőrzésébe igyekszik környezetét és munkatársait is bevonni.

Ismeri a biztonságos munkavégzés környezeti és tárgyi feltételeit, a munkakörével kapcsolatos munkavédelmi és munkabiztonsági tényezőket. Tisztában van a munkahelyén használatos riasztási protokollokkal, a veszélyhelyzetekben követendő magatartással. Használja a biztonságos munkavégzéshez szükséges környezeti és tárgyi feltételeket. A munkahelyén a munkavédelmi és munkabiztonsági tényezőkről tájékozódik. Szükség esetén használja a munkahelyén használatos riasztási protokollokat.  

A munkakörében szerepet játszó munkavédelmi és munkabiztonsági előírásokat pontosan betartja.

Veszélyhelyzetekben az előírt protokoll szerint higgadtan cselekszik saját és mások egészségének megóvása érdekében

A munka- és balesetvédelem tekintetében mindig a megismert és begyakorolt protokollok szerint cselekszik.

Bizonytalanság, a szokottól eltérő körülmények esetén utasítást kér a mentést irányító felettesétől.

Átlátja az egészségügyi intézmények speciális munkavédelmi szabályait, a munkahely tulajdonságaira, a munkavégzés személyi feltételeire, a munkaeszközök biztonságára, a munkakörnyezeti hatásokra és munkavédelmi jogi szabályozására vonatkozó ismereteket.  

Munka-, tűz- és környezetvédelmi, egészségvédelmi szabályokat betart, veszélyes hulladékot kezel. Alkalmazza a szükséges egyéni védőeszközöket. Betartja a szelektív hulladékgyűjtés szabályait.

 

Következetesen betartja a munkahelyre vonatkozó munka-, tűz- és környezetvédelmi, egészségvédelmi szabályokat. Szükség esetén haladéktalanul használja a kapcsolattartás, riasztás technikai eszközeit, alkalmazza a mentési tervet.

 

 

 

Kollégáival együtt alkalmazza a beteg biztonságát és a munkahelyi biztonság megőrzését szolgáló programokat, irányelveket, protokollokat.

 

Rendelkezik a munkakörében megvalósítható környezetvédelmi szempontok tudásával

A környezetvédelmi szempontokat figyelemmel kíséri, lehetőségeihez mérten csökkenti a környezetszennyezés lehetőségét. Elkötelezett híve a kör- nyezet-tudatosságnak, maximálisa törekszik munkakörében megvalósítható környezetvédelmi lehetőségek betartására.  

A környezetszennyezés elkerülését szem előtt tartva önállóan cselekszik (pl. szelektív hulladékgyűjtés).

A képzési tartalom szabadalmi vagy szerzői jogi oltalom alatt áll Nem

11. A TERVEZETT KÉPZÉS MUNKAERŐ-PIACI RELEVANCIÁJA

12. A SZAKMAI VÉGZETTSÉG MEGSZERZÉSÉT IGAZOLÓ DOKUMENTUM KIADÁSÁNAK FELTÉTELEI

  1. a képzés felnőttképzési szerződésben megjelölt óraszámának hetven százalékán való részvétel, és
  2. a szakmai záró beszámoló sikeres teljesítése

    Képzett segédápoló – tanfolyamra való jelentkezést az alábbi linken teheti meg.
    Képzett segédápoló – tanfolyammal kapcsolatos kérdéseit az alábbi linken teheti fel.

    Képzett segédápoló