A 12. sorszámú Egészségfejlesztési segítő megnevezésű szakképesítés szakmai és vizsgakövetelménye
1. AZ ORSZÁGOS KÉPZÉSI JEGYZÉKBEN SZEREPLŐ ADATOK
1.1. A szakképesítés azonosító száma: 32 720 01
1.2. Szakképesítés megnevezése: Egészségfejlesztési segítő
1.3. Iskolai rendszerű szakképzésben a szakképzési évfolyamok száma:-
1.4. Iskolarendszeren kívüli szakképzésben az óraszám: 300-400
2. EGYÉB ADATOK
2.1. A képzés megkezdésének feltételei:
2.1.1. Iskolai előképzettség: alapfokú iskolai végzettség, vagy iskolai előképzettség hiányában
2.1.2. Bemeneti kompetenciák: a képzés megkezdhető a 23/2018. (VII. 18.) NGM rendelettel módosított 27/2016. (IX. 16.) EMMI rendelet 6. mellékletben az egészségügyi szakmacsoportra meghatározott kompetenciák birtokában
2.2. Szakmai előképzettség: –
2.3. Előírt gyakorlat: –
2.4. Egészségügyi alkalmassági követelmények: szükségesek
2.5. Pályaalkalmassági követelmények: –
2.6. Elméleti képzési idő aránya: 50%
2.7. Gyakorlati képzési idő aránya: 50%
2.8. Szintvizsga: –
2.9. Az iskolai rendszerű képzésben az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama: –
3. PÁLYATÜKÖR
3.1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör(ök), foglalkozás(ok)
A | B | C | |
3.1.1. | FEOR száma | FEOR megnevezése | A szakképesítéssel betölthető munkakör(ök) |
3.1.2. | 3339 | Egyéb, humánegészségügyhöz kapcsolódó foglalkozású | Egészségfejlesztési segítő |
3.2. A szakképesítés munkaterületének rövid leírása:
Az egészségfejlesztési segítő képes az egészségügyi szolgálatokkal együttműködni, a lakosság egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférését előmozdítani, és a különböző egészségfejlesztéshez kapcsolódó színtereken csapat munkában dolgozni. Munkája során kapcsolatot alakít ki és tart fenn a köznevelési intézményekkel és civil szervezetekkel. Munkáját szakmai irányítás mellett, a lakosság körében, elsődlegesen a családok mellett végzi.
A szakképesítéssel rendelkező képes:
– Felismerni az ellátottak körében a halandóság szempontjából kiemelten fontos rizikótényezők jelenlétét, az egyént az alapellátáshoz irányítani
– Felismerni a hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetben lévő egyéneket és családokat, egyszerű probléma-térképet készíteni
– Felismerni a fogyatékosság különböző formáit, segíti a családot az ellátásban való hozzáférésben, valamint az egyszerűbb akadálymentesítési feladatok szervezésében, elvégzésében
– Kapcsolatot tartani a rászoruló családokkal, együttműködik a megélhetési problémákból fakadó krízishelyzetek kezelésében, megoldásában
– Fenntartani az infokommunikációs kapcsolatot szakmai irányítóival és szükség esetén egyéb, a segítő folyamatba bevont szervezettel, vagy annak képviselőjével
– Felmérni az egyén és a család alapvető szükségleteit és felismerni a szükségletek módosulása miatt bekövetkező problémákat
– Felismerni a családi vagy egyéni krízishelyzeteket, a krízishelyzetben lévő egyént vagy családot a megfelelő helyre irányítani
– Segíteni a családnak a tartósan beteg személy gondozása során
– Segíteni a családot a haldokló ápolásában, kapcsolatot tartani a hozzátartozókkal és a szakemberekkel
– Segíteni a halott körüli ügyintézési feladatokat, támogatást nyújtani a hozzátartozóknak
– Segíteni a családot a krónikus beteg személy megváltozott szükségleteinek kielégítésében, odafigyelni a család és a hozzátartozók mentális és fizikai állapotára is
– Tartósan fekvő beteg esetén felismerni az alapvető ápolási-gondozási hibákat, vagy az önellátási képesség részleges vagy teljes elvesztéséből fakadó problémákat (mozgatás hiánya, felfekvés, alultápláltság, kiszáradás) és haladéktalanul segítséget hívni
– Megtanítani a családtagokat, hozzátartozókat az otthonában ápolt beteg egyszerűbb gondozási műveleteinek elsajátítására, az ápolást könnyítő eszközök használatára
– Felismerni a háztartási baleseteket hordozó kockázati tényezőket, segíteni a családnak azok elhárításában
– Alapszinten, eszköz nélkül elsősegélyt nyújtani, biztonsággal hívni orvost, mentőt
– Részt venni a közösségi színterek munkáiban, szervezőként részt venni a közösség eseményein, szervezett rendezvényein
– Segíteni a lakosság körében végzett rendszeres, vagy alkalomszerű szűrővizsgálatok létrejöttét
– Környezetében felismerni a közegészségügyi-járványügyi kockázatokat hordozó tényezőket
– Részt venni a fejtetű, a rühesség szűrésében, egyszerűbb eseteinek ellátásában, a higiénés szabályokra vonatkozó ismeretek gyakorlati elsajátíttatásában
– Felismerni a magas rizikócsoportba tartozó populációban előforduló betegségeket (tuberkulózis, szexuális úton terjedő betegségek). Szükség esetén megtanítani a családot, vagy a beteg vagy egészséges egyént a megfelelő személyi higiéné fenntartására, a környezet fizikai és közegészségügyi biztonságának fenntartására
– Támogatni a családot és az egyént a dohányzásról való leszoktatásban és az egyéb káros szenvedélyek leküzdésében
– Hiteles kommunikációt folytatni, példamutatóan viselkedni
3.3. Kapcsolódó szakképesítések-
A | B | C | |
3.3.1. | A kapcsolódó szakképesítés, részszakképesítés, szakképesítés–ráépülés | ||
3.3.2. | azonosító száma | megnevezése | a kapcsolódás módja |
3.3.3. | – | – | – |
4. SZAKMAI KÖVETELMÉNYEK
A | B | |
4.1. | A szakképesítés szakmai követelménymoduljainak az állam által elismert szakképesítések szakmai követelménymoduljairól szóló kormányrendelet szerinti | |
4.2. | azonosító száma | megnevezése |
4.3. | 11491–12 | Kommunikáció és interakció a segítő munkában |
4.4. | 11492–12 | Egészséggondozás és egészségfejlesztés a segítő munkában |
4.5. | 11493–12 | Alapszintű elsősegélynyújtás, tűz és környezetvédelem |
4.6. | 11499–12 | Foglalkoztatás II. |
4.7. | 11500–12 | Munkahelyi egészség és biztonság |
5. VIZSGÁZTATÁSI KÖVETELMÉNYEK
5.1. A komplex szakmai vizsgára bocsátás feltételei:
Az iskolarendszeren kívüli szakképzésben az 5.2. alpontban előírt valamennyi modulzáró vizsga eredményes letétele, az előírt szakmai gyakorlatok igazolt teljesítése.
5.2. A modulzáró vizsga vizsgatevékenysége és az eredményesség feltétele:
A | B | C | |
5.2.1. | A szakképesítés szakmai követelménymoduljainak | ||
5.2.2. | azonosító száma | megnevezése | a modulzáró vizsga vizsgatevékenysége |
5.2.3. | 11491–12 | Kommunikáció és interakció a segítő munkában | gyakorlati |
5.2.4. | 11492–12 | Egészséggondozás és egészségfejlesztés a segítő munkában | szóbeli |
5.2.5. | 11493–12 | Alapszintű elsősegélynyújtás, tűz és környezetvédelem | gyakorlati |
5.2.6. | 11499–12 | Foglalkoztatás II. | írásbeli |
5.2.7. | 11500–12 | Munkahelyi egészség és biztonság | írásbeli |
Egy szakmai követelménymodulhoz kapcsolódó modulzáró vizsga akkor eredményes, ha a modulhoz előírt feladat végrehajtása legalább elégségesre (2) értékelhető.
5.3. A komplex szakmai vizsga vizsgatevékenységei és vizsgafeladatai:
5.3.1. Gyakorlati vizsgatevékenység
A) A vizsgafeladat megnevezése: Gyakorlati interakció
A vizsgafeladat ismertetése: Kapcsolatfelvétel egy személlyel, vagy egy családdal, kockázati tényezők és felmerülő problémák azonosítása és a probléma feltárása után a probléma kezelése (kérvény megírása, orvoshoz fordulás elősegítése, egyszerűbb ápolási feladat kivitelezése), jelentéstétel a szakmai vezető felé.
A vizsgafeladat időtartama: 20 perc
A vizsgafeladat értékelési súlyaránya: 30%
B) A vizsgafeladat megnevezése: Gondozás
A vizsgafeladat ismertetése: Egy adott lakótér/lakókörnyezet fizikai, közegészségügyi jellemzőinek megítélése, a kockázati és veszélyhelyzetek azonosítása (háztartási balesetek veszélyét hordozó helyzetek, egyéb környezeti veszélyforrások, személyi, környezeti higiéné hiányosságai) a közvetlen veszély elhárítása, javaslat a megelőzésre.
A vizsgafeladat időtartama: 20 perc
A vizsgafeladat értékelési súlyaránya: 30%
C) A vizsgafeladat megnevezése: Elsősegélynyújtás
A vizsgafeladat ismertetése: Alapszintű elsősegélynyújtás, illetve telefonos segítséghívás (mentők, orvosi ügyelet).
A vizsgafeladat időtartama: 20 perc
A vizsgafeladat értékelési súlyaránya: 20%
5.3.2. Központi írásbeli vizsgatevékenység
A vizsgafeladat megnevezése: –
A vizsgafeladat ismertetése: –
A vizsgafeladat időtartama: –
A vizsgafeladat értékelési súlyaránya: –
5.3.3. Szóbeli vizsgatevékenység
A vizsgafeladat megnevezése: Elméleti ismeretek reprodukálása
A vizsgafeladat ismertetése: A szóbeli vizsgatevékenység központilag összeállított vizsgakérdései a 4. Szakmai követelmények fejezetben szereplő szakmai követelménymodulok témaköreinek mindegyikét tartalmazák
A vizsgafeladat időtartama: 45 perc (felkészülési idő 30 perc, válaszadási idő 15 perc)
A vizsgafeladat értékelési súlyaránya: 20%
5.4. A vizsgatevékenységek szervezésére, azok vizsgaidőpontjaira, a vizsgaidőszakokra, a vizsgatevékenységek vizsgatételeire, értékelési útmutatóira és egyéb dokumentumaira, a vizsgán használható segédeszközökre vonatkozó részletes szabályok:
A szakképesítéssel kapcsolatos előírások az állami szakképzési és felnőttképzési szerv http://www.nive.hu/ című weblapján érhetők el a Szak– és Felnőttképzés Vizsgák menüpontban
5.5. A szakmai vizsga értékelésének a szakmai vizsgaszabályzattól eltérő szempontjai:
6. ESZKÖZ- ÉS FELSZERELÉSI JEGYZÉK
A | |
6.1. | A képzési és vizsgáztatási feladatok teljesítéséhez szükséges eszközök minimumát meghatározó eszköz– és felszerelési jegyzék |
6.2. | Alapápolási eszközök (bútorzat, textíliák, fém–, üveg–, műanyag– és gumi eszközök) |
6.3. | Dokumentációs formanyomtatványok |
6.4. | “Kocsik”: ágyazó, előkészítő, éjjeli szekrény, karosszék |
6.5. | Egyszerhasználatos eszközök és kéziműszerek |
6.6. | Veszélyes hulladék– és szelektív hulladék tárolásának eszközei |
6.7. | Bemutató eszközök, mulázsok |
6.8. | Egyszerűbb diagnosztikai eszközök, berendezések (vérnyomásmérő, vércukorszintmérő, személymérleg testmagasság mérővel, stopperóra, hőmérsékletmérő) |
6.9. | Kötszerek, bőrfertőtlenítők , sebkötözők |
6.10. | Fertőtlenítéshez használt eszközök, fertőtlenítőszerek |
6.11. | Otthonápolási eszközök, ápolási eszközök |
6.12. | Elméleti oktatáshoz és a demonstrációs gyakorlatokhoz megfelelően felszerelt oktatóhelyiség |
6.13. | Oktatástechnikai eszközök (tábla, projektor, számítógép) |
6.14. | Alapszintű újraélesztés és elsősegélynyújtás eszközei |
6.15. | Kényelmi eszközök, otthonápolási eszközök |
6.16. | Nehezen mozgó, fogó betegek speciális ápolási eszközei (speciális kanál, villa, csésze, zoknihúzó, stb.) |
6.17. | Csecsemő–, és gyermekápolás eszközei (csecsemőágy, matrac, pelenkázó, mérleg, badella, csecsemő fésű, hajkefe, olló, lázmérő, mérőszalag, pelenka, körömkefe, lepedő, fürdőlepedő, ruházat, evőeszközök, játékok) |
6.18. | Hallgatói szociális helyiség (pihenő helyiség, öltözőszekrény) |
6.19. | Gyógyászati segédeszközök (kerekesszék, támbot, járókeret, kapaszkodók) |
6.20. | Kommunikáció eszközei (telefon, piktogramok, számítógép) |
6.21. | Táplálkozási eszközök (asztal, szék, terítő, evőeszköz, tányér, szalvéta, szívószál, csőrös csésze) |
6.22. | Speciális, kommunikációt támogató eszközök és felszerelések (hallókészülék, fülilleszték, speciális órák, Braille tábla, jelnyelvi oktató DVD) |
6.23. | Háztartási vegyi anyagok és a háztartási kártevőmentesítés eszközei |
6.24. | Otthoni gyógyszerek tárolására alkalmas eszközök, “házipatikai” készítmények |
6.25. | Tápanyagtáblázatok |
6.26. | Falitáblák, vagy CD/DVD–k: mérgező növények, gombák, egészségügyi kártevők, egyéb, az oktatáshoz kapcsolódó multimédiás anyagok |
7. EGYEBEK
7.1. A szakmai vizsgabizottságban való részvételre kijelölt szakmai szervezet:
Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara
OKJ Képzések, OKJ Tanfolyamok kapcsán:
Az Egészségfejlesztési segítő tanfolyam, Tanfolyam OKJ Képzések vonatkozásában további információkat kaphat a következő linkre kattintva: Tanfolyam OKJ Képzések.
Érdeklődhet, árajánlatot kérhet illetve kérdéseit felteheti az alábbi e-mail címen: kepzes@ioszia.hu
Téma: Egészségfejlesztési segítő tanfolyam, Tanfolyam, Képzés, Tanfolyamok, Képzések, OKJ Tanfolyamok, OKJ Képzések, Olcsó OKJ Tanfolyamok, Olcsó OKJ képzések, Olcsó Tanfolyamok, Olcsó Képzések, Felnőttképzés